fietsenwinkel stella
fietsenwinkel bol.com
fietsenwinkel profibike.nl
fietsenwinkel superfietsen.nl
fietsenwinkel premiumbikes.nl

Vervangen van een spaak

Een spaak is als de schakel in een ketting. Het vervangen van een spaak ,wanneer deze bijvoorbeeld gebroken is of beschadigd is geraakt, is een reparatie waarvan óf het klusje vrij snel uit handen wordt gegeven óf, en dat komt ook met enige regelmaat voor, het defect wordt verontachtzaamd, met andere woorden: Het wordt niet gerepareerd! Dit laatste is nooit echt verstandig, want afhankelijk van de spanningen die op een wiel staan, zal het wiel door dit defect vroeg of laat krom gaan trekken. Bij een kleine wielmaat van een kinderfiets bijvoorbeeld, zal het allemaal niet zo’n vaart lopen. Echter bij een fiets die hetzij zwaarder belast wordt (een moederfiets met zware boodschappen en kinderen) en/of meer spanningen in de wielen te verduren krijgt (zoals bij een mountainbike waar veel oneffenheden in het terrein met een relatief hoge snelheid moeten kunnen worden opgevangen!), zal het al snel leiden tot een slag in het wiel.

Het fietswiel verwijderen

Over het algemeen is het handig om voor de diverse fietsreparaties over een fietslift te kunnen beschikken, maar in dit geval zal het het handigst zijn om de fiets op zijn kop te plaatsen. Het wiel zal er dus uit moeten, wat bij de ene fiets wat makkelijker zal gaan dan bij de andere. Vaak zijn achterwielen wat ingewikkelder dan voorwielen, omdat hier een versnellingscassette en een derailleur te vinden is. U hoeft zich hierdoor niet te laten afschrikken. Onder andere bij sportfietsen en mountainbikes is alles goed zichtbaar, en wanneer de snelspanner van het wiel is losgedraaid en eventueel de remmen nog even zijn losgemaakt (óf de lucht uit de banden is laten lopen), zal het wiel los in het frame zitten, zodat het uit het frame kan worden gelicht, en niet door de remmen zal worden geblokkeerd tijdens het uittillen van het wiel.

Tandwielen
Zorg ervoor dat bij het uitnemen van het achterwiel de ketting over het kleinste tandwiel loopt, zodat de ketting makkelijker van de tandwielenset kan worden verwijderd. Probeer het achterwiel, wanneer het nog enigszins vast lijkt te zitten, met een paar keer trekken uit de bevestigingspunten te halen: Immers door de cassette en de ketting zal het wiel op zijn plaats worden gehouden. Til het wiel vervolgens omhoog en trek de arm van de derailleur naar achter, zodat de cassette uit de omarming van de ketting kan worden gehaald en het wiel kan worden verwijderd.

De spaak verwisselen

De oude defecte spaak moet uit het wiel worden verwijderd. Dat wil zeggen dat zowel de binnen, de buitenband en het velglint van de velg af worden gehaald, zodat de spaaknippel zichtbaar wordt. Wanneer de spaak gebroken is, zal deze nippel er bijna vanzelf uitvallen. De nieuwe spaak moet sowieso goed in de spaaknippel passen, maar moet ook van dezelfde lengte en diameter zijn als de oude spaak: Let hier goed op. Aan de andere kant, dus bij de as van het wiel, haakt de spaak (of wat er nog van over is) in de flens. Verwijder dit deel van de spaak (op de enig mogelijke manier), en haal de nieuwe spaak door de flens op dezelfde manier zoals de oude spaak eruit kwam, totdat het haakje aansluiting vindt in de flens. Kijk vervolgens goed hoe de overige spaken in het wiel zitten en de andere spaken kruisen en verbindt vervolgens het andere einde van de spaak met de spaaknippel. Draai met behulp van een spaaksleutel de spaaknippel op zodanige wijze aan, dat de spaakspanning ongeveer dezelfde is als die van de overige spaken.

Plaats een reactie